fredag 29 juli 2011

Musik

Musik har alltid varit en viktig del av mitt liv, lyssnar varje dag, kan inte leva utan det. När jag var runt 12 fick jag en gitarr av en granne och blev fast direkt. Tog privatlektioner av en härlig hårdrockare från ett känt band och han lärde mig allt som man behöver veta. Kommer ihåg att i början av 90-talet så spenderade jag minst 1 gång i veckan hemma hos honom och sen spelade man själv hemma tills nästa lektion. Lärde mig rätt många låtar genom honom och gav mig grunden till min fortsatta utveckling.
Ett band bildades med mig som sångare och låtar skrevs. Vi spelade på olika ställen runt om i göteborg, även i tävlingar där en gav en vinst att spela in en demo-cd. Fatta vad häftigt det var att få gå in i en riktig studio och spela in egna låtar, på riktigt. 3 låtar som vi fixade över på cd, har kvar den än idag. Vi fick även vara med på en samling med massa andra band, Partillerocken.
Bandet rann tyvärr ut i sanden men jag minns faktiskt den tiden med ett leende, trots allt. Ett av väldigt få minnen från min barndom som ger mig glädje.

Nu spelar jag mest för mig själv, skriver låtar och sjunger :) som sagt, musik är viktigt och får mig att slappna av. När Lp tiden begav sig så köpte jag allt inom hårdrock som jag hittade, just den musikstilen har betytt så fruktansvärt mycket för mig. Ett band speciellt - W.A.S.P. - lyssnar jag fortfarande på nästan varje dag. Musiken gjorde så att jag kunde fly från allt det jobbiga och bara få finnas... finnas i stillhet en stund. Kalla det att fly men ärligt talat så var jag på flykt. Flykt undan alla som tog ut sin frustration på mig.
Jag är allätare inom musik, hårdrock, rock, pop, hiphop, klassisk, trance osv osv jag lyssnar på allt. Det ger mig näring och livsglädje. Tycker att Spotify är något av det bästa som uppfunnits, grupper som man hade på lp men som på något sätt försvunnit under åren hittar man där. Helt otroligt. Glamrockaren i mig njuter när Ratt spelas högt, eller danskillen i mig när Robyn spelas. Samma när dödsmetallgruppen Type O Negative startar sin ljuvliga musik. Ja, ni förstår. Nu tar jag med mig Spotify i min mobil också, precis överallt. Finns låtar som gör att ögonen vattnas..

"Raindrops taste like tears... without the pain"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar