måndag 1 augusti 2011

Djur

Idag fick vi en ny familjemedlem, en hamster som lilltjejen köpte för sina egna pengar. Stort! :) Den är så grymt söt och väldigt social redan. Hon har inrett buren med spån, en tunnel och en låda med ingång, den stortrivs. Vi har haft hamster förut så vi är ganska vana och vet hur kul det är. Bra att lära sig hur man tar hand om djur, har man nytta av.
Vi har ju 3 perserkatter sedan innan och dom är faktiskt vana vid smådjur, man kan självklart inte lita på dom och skulle aldrig lämna dom ensamma med hamstern utanför buren. Men dom stör inte och ligger inte och lurar vid buren när hamstern är i den. Skönt, skulle aldrig gått annars.

Djur har alltid varit viktigt för mig, har alltid på något sätt haft någon. Katt, hund, hamster, marsvin, chinchilla osv, en gång alla dom på samma gång :) det blev för mycket kan jag säga. Men det är katter som jag och min fru har fastnat för, och speciellt perser. Finns inga finare djur än dom, platta och söta. Som mest hade vi 5 st, låter ganska mycket men vårat hus är stort och en sak med perser är att deras humör är helt balanserat. 5 st perser tillsammans kommer överrens, iallafall gjorde våra det. Nu har vi bara 3 kvar efter att 2 blev sjuka och var tvungen att avlivas. 3 st med helt olika personligheter, Ozzy kan inte sova ensam på nätterna utan måste ha någon i familjen bredvid sig. Turbo älskar att ligga bredvid eller på en i soffan och Tösen grymtar som en minigris och äter gärna länge och ofta. Dom förgyller vardagen något otroligt och vi kommer allltid ha katt tror jag. Att komma hem och mötas av någon av dom när man öppnar dörren gör en lycklig.
Dom är så otroligt intelligenta och kan sina namn, när jag var yngre trodde jag att bara hundar kunde lära sig det. Så kul att ropa tex på Ozzy och så kommer han springande och tittar en i ögonen.

Dom blir nästan som människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar